2012-02-09

Kriget har börjat igen....

10 dagars lugn och ro är över. K-H är tillbaka på kontoret.... K-H är ju ”nickname” som jag har gett till den administrativa assistenten som borde stödja mig här....
Och redan idag har det börjat. Tjafs om hur saker fungerar, hur vi skall göra och så vidare..

Det känns verkligen som om jag går balansgång på slak lina här. Vad skall jag accaptera och vilka krav skall jag ställa?

Å ena sidan gäller det att hålla sig väl och på god fot med henne, hon är ju trots allt min sekreterare som borde hjälpa mig. Och hon kan skjälpa rätt mycket om hon är på dåligt humör...
Å andra sidan så kan jag varken med mitt svenska goda samvete eller min personlighet acceptera att någon fuskar och lurar både FN och mig. För det vet vi alla att hon gör. Ljuger, genar i kurverna och fuskar. Både med pengar och med regler....

Nu är vi inne på känsliga saker. Kan jag vara ärlig? Kan jag skriva här hur det är i verkligheten? Kommer jag att bli anklagad för att vara ”oförstående för lokal kultur”, ”rasistisk” eller ”förolämpa FN eller värdnationen”?
Kommer jag att bli granskad av försvarsmakten? Kommer jag att bli anmäld?

Knappast (hoppas jag) i detta fallet. Men jag har kollegor som oxå har beskrivit sanningen på ett väldigt tydligt och rättfram sätt. Cyniskt sätt säger vissa, men det har fortfarande handlat om sanningen. Och den kollegan fick en tydlig varning från HKV i Stockholm att ”tänka på vad han skrev” eller så ”kunde han lika gärna åka hem...”.

Sedan sjönk uppdateringsfrekvensen avsevärt på hans blogg, tror att en del inlägg togs bort. Iofs vann han det slaget just den gången, vilket är en annan riktigt bra historia. Men vad gör det om man vinnet ett slag men förlorar kriget och får sparken i ett senare skede...

Hur som helst. Idag har vi besök av några snubbar som gör en uppföljning här. Vid inventeringen visade det sig att kontorets laptop saknas. Den har K-H tagit med hem, säger hon. Ingen bra förklaring varför.

Likaså hade hon ingen bra förklaring varför FN (hon) köpte in en ny AC i höstas, men den installerades inte utan ligger kvar i butiken hos leverantören.

Och dessutom saknas det en UPS oxå. Jag såg den i höstas men den försvann när jag var i Islamabad ett par dagar. Tyvärr kan hon inget om datorer eller teknik så vet inte var den har tagit vägen. (UPS används vid strömavbrott för att strömförsörja saker, typ tv, dator eller kylskåp. Alldeles lysande att ha hemma i lägenheten om man lever i en stad med strömavbrott. Tänk dig ett batteri för 220V grejor)

Damen är sååå trevlig, Sååå positiv och hjälpsam. Skrattar, stojar och försöker att fjäska i massor... Tassar runt gubbarna som har makten. 
Undrar hur det blir imorgon när uppföljningsteamet har åkt hem och jag sitter själv med henne här igen. Kommer hon att gråta, vara tjurig eller försöka fjäska för mig med?

Dagens tips på vad K-H betyder. Sluta jiddra,m börja trolla!

1 kommentar:

  1. TACK!
    Fick ett fint kort idag och blev jätteglad.
    Lite för tidigt men, hej det kommer ju hela vägen från Indien!
    Här hemma är allt bara bra. Vi har haft kalt som F-N men det är underbart ändå.
    Ser nu fram emot en skidresa med familjen Pettersson i vecka 10.
    HAr varit dålig på att kommentera men har varit inne och läst ibland. Låter som du ahr det toppen och får uppleva massor. Mingeloch limosinkaos var ju intressant.
    KRAM
    Kia

    SvaraRadera